top of page
תמונת הסופר/תמערכת האתר

אִתרוּג עצמי | טור פתיחה לבטאון הכתר סוכות תשפ"ה

המין החשוב ביותר בארבעת המינים, צדיק במעיל פרווה, ומי היה הגאון הצדיק רבי אליהו ענקרי זצ"ל. טור הפתיחה לבטאון כתר מלוכה לחג הסוכות תשפ"ה מאת הרב עובדיה חן. מרתק



אם נידרש להצביע על המין החשוב ביותר מארבעת המינים, הרי שידינו תהיה מופנית באופן טבעי לאתרוג ההדור שיש בו גם טעם וגם ריח וישראל קדושים מסלסלים בו בחומרות והידורים לרוב. אך מה תמוה שבבואנו ליטול את ארבעת המינים – האתרוג נדחק משום מה לצד שמאל ואילו הלולב ומיניו מתייצבים בגאוה בצד ימין. למעשה, שאלה זו שואל רבה כמובא במסכת סוכה (ל"ז ע"ב), ותשובתו שהלולב ומיניו הם שלש מצוות ואילו האתרוג הוא מצוה אחת.


בא גאון המוסר הגאון רבי יהודה צדקה זצ"ל בספרו "קול יהודה" (שער האגדה, עמוד פ"ד) ומבאר את שאלת רבה בדרך רמז: מאחר שהאתרוג שיש בו גם טעם וגם ריח רומז לתלמיד חכם השלם, והלולב שיש בו טעם (פרי התמר) ואין בו ריח רומז לתלמיד חכם שטרם הגיע למעלתו, הלא ראוי היה לבכר על פניו את האתרוג וליטלו בימין?


ועל זה משיב רבה כי בנטילת הלולב יש שלש מצוות שהם לולב, הדס וערבה - מעלתו של הלולב שהוא מאגד אליו גם את ההדס והערבה הפחותים במעלה ממנו, בעוד שהאתרוג חי לעצמו, וברוב הזמן גם מסתגר לו בקופסת הכסף ההדורה...


תלמיד חכם השלם הכלול בכל המעלות, אם אינו מושך עמו גם אחרים שיש בכוחו להשפיע עליהם על ידי נתינת שיעורים וזיכוי הרבים, אף על פי שהוא "אתרוג מהודר", אינו מגיע לדרגת מי שיש לו פחות מעלות ממנו אך מושך אחרים עמו.


הרבי מקוצק אמר פעם על רבי אחד שלא היה משפיע על סביבתו שהוא "צדיק במעיל פרוָה". והסביר: כאשר קר לאדם בחורף, יכול הוא לחמם את עצמו באחד משני אופנים: בהדלקת מדורה או בהתעטפות במעיל פרוה. ההבדל הוא, שבהדלקת מדורה, לא רק הוא מתחמם אלא גם כל הנאספים סביבו, ואילו בהתעטפות במעיל פרוה, רק הוא מתחמם. כך הדבר אף באשר לחום רוחני – יכול אדם להיות צדיק, אך במעיל פרוה – מבלי להשפיע על הזולת, ויכול הוא להיות כמדורה שמקרינה חום רוחני על כל סביבותיה.

*

הגאון הצדיק רבי אליהו ענקרי זצ"ל, תלמידה הראשון של הישיבה, שנלקח מעמנו זה מכבר, העניק לנו בחייו עתירי המעש דוגמא לצדיק המשפיע תורה וקירוב על כל סביבותיו, כפי שתוכלו להתרשם בכתבה הנרחבת אודותיו. זהו גם המסר העולה מהמכתב הנדיר שכיבדנו בו מורנו הרב צמח שליט"א.


בברכה

העורך.



בטאון הכתר המלא, לצפייה והורדה

0 תגובות

Comments


bottom of page